Publiczna Szkoła Podstawowa
im. Kawalerów Orderu Uśmiechu
w Budziszynku

Program Pracy Samorządu Uczniowskiego

PSP im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Budziszynku


1. Założenia programu

1.     Program pracy Samorządu Uczniowskiego przeznaczony jest dla uczniów szkoły podstawowej.

2.     Program realizowany jest przez uczniów oraz opiekunów Samorządu Uczniowskiego.

3.     Odpowiedzialność za szkolne wychowanie ponoszą wszyscy pracownicy szkoły.

4.     Wychowanie, rozumiane jako świadome organizowanie działalności szkoły, ma na celu wspieranie rodziców nad wszechstronnym rozwojem dziecka.

5.     Program Pracy Samorządu Uczniowskiego ma pomóc w kształtowaniu postaw społecznych.

 

2. Cele programu

1.     Zapoznanie z zasadami demokracji.

2.     Rozwijanie aktywności uczniów – rozbudzanie wrażliwości i wyobraźni.

3.     Rozwijanie umiejętności współpracy w zespole, zacieśnianie więzi koleżeńskich, integracja.

4.     Rozwijanie kreatywności i samorządności wśród uczniów.

5.     Uczenie godnego reprezentowania szkoły.

6.     Wzmacnianie poczucia własnej wartości.

7.     Przygotowanie do pełnienia ról społecznych, odpowiedzialności moralnej, tolerancji. 

3. Treści kształcenia

- Społeczeństwo. Prawa i obowiązki obywatelskie.
- Wartości i normy życia społecznego.
- Prawa i obowiązki uczniów.
- Jednostka, społeczeństwo, naród, państwo.
- Życie w grupie - więzi, wartości, role, podejmowane decyzje, konflikty, negocjacje.
- Najbliższe otoczenie domu rodzinnego, sąsiedztwa, szkoły.
- Istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca.
- Odpowiedzialność za własny rozwój.
- Degradacja środowiska - przyczyny, wpływ na zdrowie człowieka oraz jej związek z formami działalności ludzi.
- Wpływ codziennych czynności i zachowań w domu , szkole, miejscu zabawy i pracy na stan środowiska naturalnego.
- Poznanie siebie, dostrzeganie cech indywidualnych własnych i najbliższych osób.
- Zasady i reguły postępowania.
- Wolność i jej rozumienie, autorytet i wzory osobowe.

4. Realizacja programu

- Prowadzenie akcji wyborczej do Samorządu Uczniowskiego.
- Uczczenie wyjątkowych dni, m. in.: Dnia Komisji Edukacji Narodowej, Dnia Patrona Szkoły, Dnia Wszystkich Świętych,  Andrzejek, Wigilii Bożego Narodzenia, Walentynek, Dnia Kobiet i Dnia Chłopaka.
- Apele, uroczystości szkolne.
- Składanie życzeń okolicznościowych.
- Wspomaganie organizacji charytatywnych.
- Wydarzenia towarzyskie.
- Konkursy.
- Nawiązanie kontaktów z innymi szkołami.

5. Przewidywane osiągnięcia uczniów

- Rozumienie zasad i norm demokracji.
- Umiejętność stawiania pytań, formułowania problemów.
- Zdobycie umiejętności bycia aktywnym oraz rozbudzenie wrażliwości i wyobraźni.
- Bezinteresowne działanie na rzecz innych.
- Umiejętność współpracy w budowaniu atmosfery wzajemnego szacunku i zaufania w zespole, zaciśniecie więzi koleżeńskich.
- Świadoma odpowiedzialność za reprezentowanie i funkcjonowanie szkoły.
- Wzmocnienie poczucia własnej wartości.
- Nabycie umiejętności pełnienia ról społecznych i odpowiedzialności moralnej. 

6.     Ewaluacja programu

1.     Widoczne osiągnięcia i sukcesy uczniów.

2.     Obserwacja uczniów podczas realizowanych zadań.

3.     Analiza pracy wykonywanej przez uczniów.

4.     Rozmowy z uczniami, nauczycielami i rodzicami dzieci na temat zdobywanych przez uczniów umiejętności.

 

Regulamin Samorządu Uczniowskiego

PSP im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Budziszynku

I. Podstawa prawna i postanowienia ogólne

1. Samorząd Uczniowski Publicznej Szkoły Podstawowej w Budziszynku działa na podstawie:

·        art. 85 ust. 3 i 4 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1148),

·        Karty nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. art. 6a ust.5,

·        Statutu Publicznej Szkoły Podstawowej w Budziszynku.

2. Samorząd Uczniowski zrzesza wszystkich uczniów szkoły.

3. Terenem działania Samorządu jest PSP w Budziszynku.

4. Samorząd reprezentuje interesy uczniów wobec dyrektora szkoły, rady pedagogicznej i rady rodziców.

5. Samorząd jest organizacją demokratyczną. Uczniowie sami wybierają swoich przedstawicieli do Rady Samorządu Uczniowskiego, aby uczestniczyć w tworzeniu i realizacji programu pracy samorządu. 

II. Rada Samorządu Uczniowskiego

1. Rada Samorządu Uczniowskiego powoływana jest na roczną kadencję.

2. W skład Rady Samorządu wchodzą :

• przewodniczący,

• zastępca przewodniczącego,

• skarbnik.

3. Wybory do Rady Samorządu odbywają się w sposób jawny spośród członków rad samorządów klasowych klas IV – VIII.

4. Rada wnioskuje i opiniuje w tych sprawach, które dotyczą realizacji podstawowych praw ucznia.

5. Kieruje bieżącą pracą Samorządu.

6. Reprezentuje Samorząd Uczniowski.

7. Współpracuje z przewodniczącymi klas.

III. Cele Samorządu Uczniowskiego 

1.     Przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym.

2.     Uczenie się demokratycznych zasad współżycia.

3.     Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych.

4.     Kształtowanie umiejętności zespołowego działania, stwarzania warunków do aktywności społecznej i samodyscypliny uczniów.

IV. Zadania Samorządu Uczniowskiego

1.     Współdziałanie z dyrektorem szkoły, nauczycielami i rodzicami.

2.     Dbanie o dobre imię i honor szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.

3.     Pomoc w organizacji wydarzeń integrujących społeczność szkolną.

4.     Rozwijanie prawidłowych zachowań sprzyjających bezpieczeństwu w różnych sytuacjach.

5.     Stwarzanie sytuacji dających możliwość wykazania inicjatywy samorządowej w bezinteresownym działaniu na rzecz szkoły i środowiska.

6.     Ukazywanie sensu praw i obowiązków, zasad i reguł, nakazów i zakazów obowiązujących w życiu społecznym.

7.      Uczestniczenie w akcjach charytatywnych oraz organizowanie takich akcji na terenie szkoły.

8.     Motywowanie społeczności uczniowskiej do wypełniania obowiązków szkolnych. 

V. Prawa Samorządu Uczniowskiego

         1.     Prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami.

         2.     Prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu.

         3.     Prawo do opiniowania szkolnego i przedmiotowego systemu oceniania.

         4.     Prawo do zgłaszania propozycji do planu wychowawczego szkoły i statutu szkoły.

         5.     Prawo do powołania Rzecznika Praw Ucznia.

         6.     Prawo do przedstawiania radzie pedagogicznej i dyrektorowi szkoły wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących przestrzegania podstawowych praw uczniów.

         7.     Prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły. 

VI. Opiekun Samorządu Uczniowskiego

1. Kandydata na opiekuna SU wybiera dyrektor szkoły na początku nowego roku szkolnego.

2. Opiekun Samorządu Uczniowskiego udziela pomocy organizacyjnej             i merytorycznej samorządowi, służy mu doświadczeniem i radą, szczególnie   w zakresie przestrzegania reguł demokracji szkolnej.

3. Zwołuje spotkania Rady Samorządu Uczniowskiego.

4. Wysłuchuje wniosków i zapytań samorządu, przekazuje je ich adresatom.

5. Opiekun może zostać odwołany przez dyrektora w wyniku nie wykonywania podjętych przez siebie zadań.

6. Kadencja opiekuna trwa 1 rok z możliwością przedłużenia (bez ograniczeń).

VII. Wolontariat

         1.     Wolontariat to bezpłatne, świadome i dobrowolne działanie na rzecz innych, wykraczające poza więzi rodzinno-koleżeńsko-przyjacielskie.

         2.     Wolontariat szkolny to inicjatywa uczniów, którzy chcą pomagać najbardziej potrzebującym, inicjować działania w środowisku szkolnym      i lokalnym, wspomagać organizacje charytatywne i kulturalne. 

        3.     Wolontariusz kieruje się bezinteresownością, życzliwością i chęcią niesienia pomocy. Swoim postępowaniem stara się promować ideę wolontariatu, być przykładem dla innych.

        4.     Działania szkolnego wolontariatu koordynowane są przez opiekuna SU.

        5.     Cele działania:

- angażowanie uczniów do nieodpłatnej i dobrowolnej pomocy innym,

- kształtowanie postaw prospołecznych,

- promocja idei wolontariatu,

- kształtowanie umiejętności działania zespołowego,

- stała i aktywna współpraca z instytucjami lokalnymi i organizacjami charytatywnymi.

VIII. Dokumentacja Samorządu Uczniowskiego

Samorząd dokumentuje swoją działalność poprzez:

        a)     Regulamin Samorządu Uczniowskiego,

        b)    Program Pracy Samorządu,

        c)     Plan Pracy Samorządu,

        d)    protokoły z wyborów Rady SU oraz Rzecznika Praw Ucznia,

        e)     sprawozdania z działalności Samorządu (2 razy w roku).

 

Regulamin wyboru i funkcjonowania

Rzecznika Praw Ucznia

w PSP im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Budziszynku

I. Podstawa prawna działalności Rzecznika Praw Ucznia

·         Statut Szkoły Podstawowej

·         Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe

·         Konwencja Praw Dziecka

II. Tryb powoływania Rzecznika Praw Ucznia

·         Rzecznik Praw Ucznia wybierany jest w wyborach demokratycznych - tajnych, równych i bezpośrednich.

·         Kadencja Rzecznika Praw Ucznia trwa trzy lata.

·         Wyborcami Rzecznika Praw Ucznia są uczniowie klas II - VIII szkoły podstawowej.

III. Zadania Rzecznika Praw Ucznia

    1. Wyjaśnia sprawy sporne między uczniem a nauczycielem w szczególności gdy:

·         wychowawca klasy nie interweniuje w zgłoszonej sprawie lub jego starania nie są skuteczne

·         sprawa naruszająca prawa uczniów przedstawiona przez samorząd klasowy nie została rozstrzygnięta

·         sprawa zgłoszona przez bezpośrednio zainteresowanego nie odniosła skutku.

2.       Chroni prawa uczniów zgodnie z prawami i obowiązkami ucznia zawartymi w Statucie Szkoły.

3.       Pomaga uczniom i informuje ich jak powinni korzystać ze swoich praw.

4.       Pomaga w rozwiązywaniu konfliktów.

5.       Przyjmuje skargi i wnioski na temat naruszeń praw uczniów.

6.       Wspomaga działania uczniów podczas dochodzenia ich praw.

7.       Może zajmować stanowisko w przypadku kary wymierzonej uczniowi za jego zachowanie lub inne przewinienia.

IV. Środki działania Rzecznika Praw Ucznia

1.     Załatwianie indywidualnych skarg.

2.     Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom).

3.     Współpraca z fachowcami (np. psychologiem, pedagogiem, prawnikiem).

4.     Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.

5.     Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.

6.     Rzecznik Praw Ucznia w sprawowaniu swojej funkcji jest niezależny. 

V. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - uczeń

1. Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.

2. Podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy.

3. Zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu.

4. W dalszym trybie postępowania - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej.

5. Ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.

VI. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - nauczyciel

1.    Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.

2.    Podjęcie mediacji ze stronami.

3.    Wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.

VII. Obowiązkiem Rzecznika jest w szczególności:

·         Znajomość Statutu Szkoły oraz Konwencji Praw Dziecka.

·         Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.

·         Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.

·         Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.

·         Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.

 

RZECZNIK PRAW UCZNIA

JAROSŁAW  KLECZAJ

 

SAMORZĄD UCZNIOWSKI

PRZEWODNICZĄCY: Karolina Bohovid

ZASTĘPCA: Lena Świątkiewicz

SKARBNIK: Martyna Zgudka